Medlemsinformation

Här följer sammanfattad information om sådant som kan vara bra att veta:

FASTIGHETEN

Grind

Vänligen lämna inte grinden till innergården öppen obevakad.

Sopsortering

Sopsorteringskärl finns på gården. Endast det som sopsorteringskärlen är avsedda för får sop-sorteras i dessa. Ingenting får ställas utanför och kärlen får inte överfyllas. (Om sopkärlen är överfyllda finns en risk att de inte töms!) Genom att sopsortera i så hög utsträckning som möjligt spar vi både på miljö och håller utgiften för sophanteringen i bostadsrättsföreningen så låg som möjligt.

Vi hjälps åt att hålla ordnat kring sopkärlen – så slipper vi få besök av råttor!

Gård

Även om fåglar är underbart så måste vi undvika att mata dom på gården då det tyvärr riskerar föra med sig besök av hungriga råttor.

Cyklar

Styrelsen arbetar på att lösa problemet med för många cyklar på gården.
Tills vidare vänligen undvik att parkera cyklar så att de syns från gatan och kan bli stöldbegärliga för förbipasserande.

Tvättstuga

De två tvättstugorna bokas på bokningstavlorna i källaren, även dessa märkta med ert lägenhetsnummer. Om tvättstugan inte börjat användas en timme efter bokad tids början har någon annan rätt att använda tvättstugan. Tvättstugorna får inte nyttjas före kl.08:00 på morgonen eller efter kl.21:00 på kvällen (anledningen är ljudstörningar till lägenheterna ovanför).

I den här videon förklarar Sandra hur fungerar maskiner i tvättstugan.

Tvättstugan K-trappan är renoverad med nya maskiner 2017. Tvätt-stugan närmast C-trappan består av de äldre maskiner föreningen äger, tills dess att de slutat fungera.

Om ni blir av med er bokningskolv för tvättstugan kontakta styrelsen, så beställer styrelsen en ny och ni faktureras den tillsammans med månadsavgiften.

Det finns en gemensam toalett i källaren, bredvid tvättstugan under K-trappan.

Trapphus

Inga sopor eller annat som riskerar lukta illa utanför din dörr eller i trapphuset. Inte heller något annat får finnas i trapphuset för brandsäkerheten (såsom mattor etc.)

Vindsförråd

Till varje lägenhet hör ett vindsförråd, detta är märkt med ert lägenhetsnummer. Portnyckeln går utöver porten även till vind och källare.

Klotter

Om ni upptäcker klotter på fastighet kan vem som helst av er kontakta Klottrets Fiende040-18 21 15 eller via mail info@klottrets-fiende.se

Det är bra om vi agerar snabbt för att hålla klottret borta på vår fina hus.

LÄGENHET

Försäkring och brandvarnare

Tänk på att ert hem behöver ha en hemförsäkring. Ni ska inte teckna bostadsrättstillägg till hemförsäkringen eftersom vi genom bostadsrättsföreningen tecknat detta gemensamt (försäkringsbolaget är Trygg-Hansa), det ingår i månadsavgiften.

Tillse även att ni har brandvarnare, brandsläckare och brandfilt i lägenheten! Glöm inte att regelbundet testa era brandvarnare, de räddar liv.

Bredband och TV

Bredband2 (tfn: 0770-81 10 00) är vår leverantör av bredband, och Sappa (tfn: 0774-44 47 44) är vår TV leverantör. Avgiften för detta faktureras er tillsammans med månadsavgiften. Kontakta Bredband2 och Sappa direkt så får ni all information ni behöver. Med lägenheten följer en router (för bredband) och en digitalbox med fjärrkontroll (för TV) som är inköpta i föreningen 2020. Observera att digitalboxen med fjärrkontroll och routern ingår i lägenhetens bas-utrustning samt att varje ägare ansvarar för dessa.

Porttelefon & taggar

Porttelefonen är kopplad till hemtelefon eller mobiltelefon. Numret som syns när någon ringer på porttelefonen är 040-6159013. Gäster letar upp ert namn i displayen varpå ni kan välja att låsa upp grinden och portarna genom att trycka på 5 på er telefon. Kontakta styrelsen för att lägga till ert nummer.

Varje hushåll har minst 3 taggar. Föreningen godkänner inte kopiering av taggar, skulle detta upptäckas tas samtliga taggar bort ur systemet och nya får lösas ut till en kostnad.

Extra tagg eller borttappade tagg kan beställas mot en kostnad per extra tagg som läggs till på din månadsavi.

Om du vill beställa fler taggar utöver de 3 du har fått behöver du maila en beställning till Styrelsen och meddela följande:
1. Namn och Lägenhetsnummer
2. Hur många taggar du önskar att beställa
Därefter bekräftar samt meddelar styrelsen när dessa är redo att hämtas.
Av säkerhetsskäl måste varje borttappad tagg spärras omedelbart via ett meddelande till Styrelsen.
Om du förlorar din tagg är det väldigt viktigt att meddela styrelsen om detta, på så vis kan vi blockera taggen och förhindra att upphittad tagg används av obehöriga för att ta sig in.
Vi ber dig därför skicka ett mail till styrelsen och meddela följande:
1. Nämn ”förlorad tagg” i ämnesraden
2. Skriv ditt namn och lägenhetsnummer
4. Skriv om du önskar beställa en ny tagg. Vi återkommer när denna är klar, en kostnad för ny tagg tillkommer.

Balkong

Elgrill går bra, gärna med anslutning anpassad för utomhusbruk. Ingen grillning med kol eller gasol är tillåtet.
Undvik växter som klättrar på fasaden, då det tyvärr kan medföra att fukt går från växt och vidare in genom ytskiktet på fasaden.

Om ni har fest

Inför fest förvarna gärna grannarna genom att sätta upp en lapp på dörren så att de är mentalt förberedda. Tänk på att inte spela musik högt för sent på kvällen. Tipsa gärna era gäster om att det hörs väldigt mycket in i lägenheterna från trapphusen; ta gärna hänsyn genom att inte prata högt i trapphusen på nätterna.

Avyttring av möbler och annat

Om ni har möbler eller annat som ni har problem att transportera iväg är en möjlighet att anlita vår förvaltare Bredablick till detta mot en avgift. Självklart ska ingenting lämnas stående på gården eller i utrymmen i källaren eller på vinden. Tänk på brandsäkerheten! Möbler och annat som ställs i allmänna utrymmen och därmed behöver fraktas iväg blir dessutom en onödig kostnad för övriga medlemmar.

Vid renovering

Vänligen observera att huset kräver kolfilterfläktar utan utsug om ni köper en ny.

Vid större renoveringsarbeten behöver styrelsen informeras. Vid eventuell nedtagning av väggar och andra större förändringar behöver även yrkesmänniskor anlitas, ibland bygglovsansökan göras samt godkännande från styrelsen erhållas. Kontakta styrelsen för vad som gäller i varje enskilt fall!
Om ni ska göra större renovering tänk på att byggsäck utanför huset kräver tillstånd från polisen.

Det finns ritningar av fastigheten för utlåning.

Stänga av vattnet

I källaren finns kranar för avstängning av vattnet till hela fastigheten. Se till att ni vet var och hur detta görs (medlemsansvarig eller någon annan i styrelsen kan visa er). Vid eventuell vattenläcka i er lägenhet eller någon annanstans i fastigheten: Stäng genast dessa kranar. Tänk även på att det kan rinna vatten ett bra tag även efter att dessa kranar stängts, varför det kan vara en bra idé att öppna vattenkranar i källaren så att vatten kan rinna ut där. (Men kom ihåg att stänga dem igen!) Tänk även på att sätta upp informationslappar till övriga boende så att de vet varför vattnet stängts av, samt informera styrelsen.

Om ni planerat behöver stänga av vattnet, till exempel vid renoveringsarbeten, kom ihåg att meddela styrelsen i god tid, samt att sätta upp informationslappar på samtliga fem ytterdörrar så att samtliga boende vet när detta planeras (gärna förmiddag).

FÖRENINGEN

Uppdatera kontaktuppgifter

Tänk på att uppdatera era kontaktuppgifter, mailadress och telefonnummer, till styrelsen när ni byter dessa så att vi kan nå er vid behov.

Så kontaktar ni styrelsen

Vi som just nu ingår i styrelsen för Brf Lyckolodet är: David Plassmann (ordförande), Marie-Christine Desplat, Ajla Rustempasic, Louise Hedberg, Antonia Bikineh, David Brooker.

Ni kontaktar oss genom detta kontaktformulär.

Spara gärna denna information så att ni har den åtkomlig vid behov.

Stämma

Årsstämman hålls varje år kring maj månad. Tänk på att eventuella motioner behöver vara styrelsen tillhanda före kallelserna till stämman sänds ut, vi uppskattar stort om ni ser till att ha dem insända redan i mars månad så att vi hinner göra allt förberedelsearbete i god tid! Kontakta gärna någon i styrelsen direkt, eller skriv ett mail till lyckolodet@gmail.com, om ni är intresserade av att delta i styrelsearbetet.

Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning beviljas av styrelsen, för maximalt ett år i taget. Det ska finnas skäl för detta. Bostadsrättsföreningen Lyckolodet tar ut en avgift på 10% av prisbasbeloppet per år, vilket i dags-läget innebär 369 kr/månad (oavsett månadsavgift för lägenheten) för andrahandsuthyrningen, som läggs på månadsavgiften ni faktureras under andrahandsuthyrningsperioden (tänk alltså på att inkludera denna avgift i den månadskostnad ni tar ut från er andrahandshyresgäst!). Här är en blankett att fylla i med ansökan om andrahandsuthyrning. Blanketten ska lämnas in minst en månad före andrahandsuthyrningens början för att styrelsen ska kunna ha möjlighet att fatta beslut (styrelsemöte hålls vanligtvis en gång i månaden).

Det är inte tillåtet att hyra ut er lägenhet i Brf Lyckolodet som AirBNB eller liknande hotellverksamhet.

För vidare info kontakta styrelsen..